2.2.2 ANALISIS HALA TUJU PERKEMBANGAN PENDIDIKAN DI MALAYSIA ERA PENJAJAHAN TERHADAP PEMBANGUNAN INSAN DAN NEGARA
1) Matlamat Pendidikan
Mengukuhkan ‘Dasar pecah dan perintah’ bagi
membolehkan Inggeris terus mengekalkan kuasa, menguasai ekonomi dan meluaskan
penyebaran agama Kristian.
2) Jenis Pendidikan
Pendidikan formal diperkenalkan :
·
Sekolah
mula dibangunkan mengikut lokasi kaum.
·
Kurikulum,
buku teks, peperiksaan dan pengajar mengikut negara asal dilaksanakan.
3) Institusi
Sekolah vernakular diwujudkan.
4) Kurikulum
·
Sekolah
Melayu : menekankan pelajaran membaca, mengarang, latihan jasmani, ilmu
kira-kira dan Kemahiran Hidup.
·
Sekolah
Inggeris : menyediakan pelajaran untuk peperiksaan Cambridge Overseas School Certificate dan menawarkan mata pelajaran
Sains, Ilmu Alam, Sejarah Eropah dan Matematik.
·
Sekolah
Cina : Kurikulum yang dijalankan ialah Hafalan Klasik Lama, Lukisan, Nyanyian,
Ilmu Alam dan Moral. Kerajaan Manchu mula memberi bantuan kewangan kepada
pendidikan orang Cina di Tanah Melayu untuk menyebarkan ideologi kepada
pelajar-pelajar.
Rumusan :
Metafizik
|
Epistemologi |
Aksiologi |
Menghakis
kuasa mutlak pribumi (politik, ekonomi dan sosial) |
Pendidikan
vernakular |
Keagungan
tamadun barat |
Kewujudan
undang undang penjajah untuk kekal kuasa |
Pendidikan
formal |
Nilai
berbentuk subjektif |
Mengagung
budaya dan warisan penjajah |
Deskriminasi
pendidikan |
Perbezaan
status sosial |
Fahaman
metarial |
Liberalisasi
pendidikan |
Pelbagai
budaya |
Comments
Post a Comment