2.2.4 HALA TUJU PENDIDIKAN ERA PASCA MERDEKA
Laporan Rahman Talib (1960) |
v
Bertujuan memperkukuhkan lagi saranan pada Penyata Razak. Terdapat empat aspek penting: •
Menjadi titik permulaan ke arah pelaksanaan bahasa melayu sebagai
bahasa pengantar utama . •
Mewujudkan sistem peperiksaan persekolahan yang sama walaupun
berlainan bahasa di peringkat rendah, menengah,dan menengah atas. •
Memberi penekanan kepada pendidikan teknik dan vokasional untuk
keperluan tenaga mahir. •
Memberi penekanan kepada pendidikan moral dan keagamaan untuk
keperluan kerohanian sebagai teras. v
Reformasi struktur: •
Pelajaran di sekolah rendah adalah percuma •
Sekolah rendah menjadi sekolah kebangsaan dan
jenis kebangsaan. •
Persekolahan 9 tahun. •
Murid naik darjah secara automatik. •
Penekanan kepada Pendidikan Agama Islam bagi
keperluan rohani. •
Pendidikan akhlak dititikberatkan. |
Akta Pelajaran 1961 |
v
Menegaskan matlamat utama dasar pelajaran
ialah untuk menubuhkan sistem pelajaran yang boleh memenuhi keperluan negara
dan menggalakkan pembangunan ekonomi,sosio-budaya serta politik di samping
menjadikan Bahasa melayu sebagai Bahasa kebangsaan. v
Hasrat utama ialah untuk menyatupadukan kaum
yang ada di Malaysia. v
Bahasa tamil dan cina diajar dengan 2 syarat: •
Jika ada permintaan dari 15 orang ibu bapa •
Jika didapati praktik |
Laporan Hussein
Onn(1971) |
Jawatankuasa laporan ini diketuai oleh Tun Hussein Onn yang menjadi
Menteri Pelajaran ketika itu. Tujuan: v
Mengkaji semula Dasar Pendidikan Negara ketika itu. v
Menyediakan pendidikan dasar bagi semua kanak-kanak dalam lingkungan
umur bersekolah(dapat ditampung dalam sekolah aliran Melayu,Inggeris,Cina,
dan Tamil) Perubahan: v
Bahasa Melayu menggantikan Bahasa Inggeris secara berperingkat di
sekolah-sekolah aliran Inggeris . v
Bahasa Inggeris dijadikan bahasa kedua kerana bahasa inggeris
merupakan bahasa antarabangsa yang penting dan penguasaan dalam bahasa ini
boleh meningkatkan pembangunan negara. v
Bahasa Inggeris diwajibkan di semua sekolah kerana kepentingannya di
peringkat tinngi dan dalam perdagangan serta hal ehwal antarabangsa. v
Masa mengajar Bahasa Inggeris ditambah v
Guru-guru diberi latihan untuk mendapatkan hasil yang lebih baik. |
Laporan Jawatankuasa
Kabinet (1979) |
Laporan ini telah
dipengerusikan oleh Tun Dr Mahathir. Tujuan: v
mengkaji
semula matlamat-matlamat dan keberkesanan sistem pendidikan yang diamalkan
ketika itu. v
memastikan sistem pendidikan memenuhi matlamat
negara untuk melahirkan masyarakat yang bersatu, berdisiplin dan terlatih. v
mencapai perpaduan negara dalam masyarakat
berbilang kaum. Kandungan: •
Fokus diberikan kepada pendidikan asas 3M,
iaitu membaca, menulis dan mengira. •
Kedudukan Bahasa Inggeris sebagai bahasa kedua
dikekalkan. •
Tumpuan diberikan kepada pendidikan kerohanian
yang kukuh dan unsur-unsur disiplin yang diingini. •
Peluang melanjutkan persekolahan ditambah
daripada 9 tahun ke 11 tahun. q
Sekolah rendah q
Sekolah menengah -
Menengah rendah -
Menengah atas •
Pendidikan menengah atas dibahagikan kepada
dua jurusan, iaitu akademik dan
vokasional. |
Rang Undang-Undang
Pendidikan (1995) |
q q Kandungan: •
Dasar Pendidikan •
Kurikulum: KBSR &KBSM •
Pendidikan bertaraf dunia •
Falsafah Pendidikan Kebangsaan diwartakan
menggantikan Falsafah Pendidikan Negara |
Akta Pendidikan 1996 •
Satu bentuk perundangan yang lengkap •
Pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961 |
v
Falsafah Pendidikan Kebangsaan dijadikan
landasan dalam penggubalan Akta ini. v
Sistem Pendidikan kebangsaan dimantapkan. •
Meliputi semua peringkat persekolahan(
peringkat pra sekolah hingga peringkat tinngi) dan kategori sekolah (
kerajaan,bantuan kerajaan dan swasta).
v
Bahasa kebangsaan diperkukuh kedudukannya
sebagai bahasa pengantar utama dan sebagai matapelajaran wajib dalam sistem
Pendidikan kebangsaan. v
Kurikulum kebangsaan dan peperiksaan adalah
seragam untuk semua kategori sekolah. v
Pendidikan Islam diperluas kepada murid-murid
islam di semua kategori sekolah. v
Pendidikan prasekolah diperluas v
Pendidikan teknik dipertingkatkan di sekolah
menengah teknik dan politeknik. v
Pendidikan guru diperkukuh dengan adanya
peruntukan yang membolehkan Kementerian Pendidikan mengadakan program pendidikan
guru di peringkat sijil,diploma,ijazah secara berkembar. v
Pendidikan khas diberi perhatian lebih dengan
adanya peruntukan yang cukup bagi pendidikan tersebut. v
Pendidikan swasta diperkembangkan ke arah
lebih sistematik dengan adanya peruntukan yang spesifik bagi mengawal taraf
pendidikan dan perjalanan institusi tersebut. |
Comments
Post a Comment