2.2 JENIS PENDIDIKAN & HALA TUJU
PERKEMBANGANNYA
2.2.1 HALA TUJU PENDIDIKAN ERA MASYARAKAT
MELAYU TRADISIONAL
(A) Analisis hala tuju perkembangan
pendidikan di Malaysia era masyarakat tradisional dari aspek pembangunan insan
dan masyarakat.
Hala tuju perkembangan pendidikan di
Malaysia semasa era masyarakat tradisional hanya berlandaskan kepada sebuah
keperluan bagi melangsungkan kehidupan sahaja bagi masyarakat ketika itu. Oleh itu,
terdapat beberapa aspek hala tuju pendidikan semasa era masyarakat melayu
tradisional iaitu terdiri daripada aspek adat, adab dan warisan, aspek agama
Islam, aspek undang-undang dan peraturan, aspek patriotisme, aspek komunikasi
dan aspek masyarakat.
ASPEK |
HURAIAN |
Adat,
adab & warisan |
·
Merupakan salah satu bentuk pendidikan yang berkisar
kepada pembelajaran secara turun temurun yang diwariskan kepada generasi yang
seterusnya. ·
Berdasarkan proses pembelajaran untuk melahirkan
insan yang bertanggungjawab, berkemahiran, berkebolehan dari segi teknik dan
praktikal. ·
Masyarakat melayu ketika ini mementingkan nilai,
budi bahasa dan adab sopan. Oleh itu, ibu bapa memainkan peranan penting
dalam mendidik anak-anak terutamanya semasa berada di rumah. ·
Dari segi keselamatan, masyarakat melayu ketika itu
juga menerapkan ilmu pertahanan diri seperti ilmu persilatan. ·
Masyarakat ketika itu juga menjalankan aktiviti
ekonomi seperti memburu, bertani, bertukang dan menangkap ikan demi
kelangsungan hidup. ·
Masyarakat juga berpegang kuat kepada adat resam
yang mana kaum perempuan tempatnya di dapur dan menguruskan hal rumah tangga
manakala kaum lelaki menjadi ketua keluarga dan berhak mendapatkan pendidikan
yang lebih tinggi. |
Agama
Islam |
·
Ibu bapa, tuan guru, lebai, tokoh agama (saudagar,
pedagang & pendakwah Islam (Timur
Tengah) bergelar sayyid, sheikh dan maulana memainkan peranan dalam penyebaran
islam dalam masyarakat melayu tradisional ketika itu. ·
Masyarakat ditekankan dengan pengajaran ilmu fardu
ain dan fardu kifayah bersumberkan Al-Quran, Al-Hadis serta kitab-kitab dari
tanah arab. ·
Perkembangan pendidikan ini dapat dibuktikan dengan
penubuhan madrasah, masjid atau sekolah pondok untuk mempelajari ilmu agama
dengan lebih luas. ·
Masa pembelajaran agama dijalankan pada waktu petang dan malam sahaja. |
Undang-undang
& peraturan |
·
Ditubuhkan bertujuan untuk menjaga keamanan dan keselamatan masyarakat. ·
Terbahagi kepada dua iaitu: -
Hukum Kanun Melaka -Perundangan
ini merupakan satu kanun mengenai moraliti dan keadilan, menghormati tradisi
dan struktur sistem kekeluargaan. -
mengandungi unsur melayu iaitu hukum adat dan juga hukum islam -
terkandung juga 44 fasal yang meliputi persoalan adat. - Undang-undang Laut Melaka -merangkumi perkara
berkaitan dengan laut seperti peraturan pelayaran,
tatacara jual beli di atas kapal, bidang kuasa nakhoda serta
tanggungjawab pegawai kapal. -digubal bagi menjaga
keselamatan anak-anak kapal dan pedagang yang berdagang dengan kapal. |
Patriotisme |
·
Bertujuan melahirkan rakyat yang setia dan
mendaulatkan raja. ·
Masyarakat melayu telah mengamalkan nilai-nilai
patriotisme iaitu semangat setia kepada raja dan pemerintah bagi mewujudkan
kedaulatan, kekuatan, kestabilan dan keluasan empayar kerajaan. |
Komunikasi
|
·
Pada ketika ini tradisi penulisan berkembang dengan
giatnya hasil pengenalan tulisan jawi manakala Bahasa melayu sedang mengalami
proses transformasi sebagai Bahasa ‘lingua franca’. ·
Dalam urusan pentadbiran, Bahasa melayu kerap
digunakan dalam urusan rasmi, membina hubungan diplomatik, berdagang dan
sebagainya sehingga diangkat sebagai Bahasa ‘lingua franca’. |
Masyarakat
|
·
Kewujudan masyarakat majmuk semasa kesultanan melayu
melaka adalah antara satu faktor kegemilangan empayar tersebut ketika itu. ·
Masyarakat majmuk dalam kesultanan melayu melaka boleh
menjadi model utama kesepaduan dalam multietnik. ·
Masyarakat melayu ketika itu terdiri dari pelbagai
jenis keturunan seperti Melayu, Bugis, Jawa, Kampar, Rawa, Minang, Mandailing
dan lain-lain. |
Comments
Post a Comment